Font Size

Cpanel
Hem
Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Glukostest hos skolsköterskan?
(1 användare i forumet) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Glukostest hos skolsköterskan?

Glukostest hos skolsköterskan? #138

• lenha
  • ( Admin )
  • Moderator
  • Diabetessjuksköterska
En fråga kom upp:
Ska skolsköterskorna ha urinstickor för att kunna testa om någon har socker i urinen? En skolsköterska sa att hon ville kunna göra det men att någon annan inte tyckte det.
Vad säger ni?
Lena
Diab.sköt
Linköping
Lena Hanberger
Diabetessjuksköterska, Barn- och ungdomssjukhuset, Universitetssjukhuset, Linköping

Sv:Glukostest hos skolsköterskan? #139

• Moschi
  • ( Besökare )
Hej!
JA, jag tycker att en skolsköterska borde ha stickor så hon kan kolla urin. Det är ju ett snabbt sätt att få svar om barnet mår dåligt i skolan. För att utesluta att ketoner är orsaken till tex illamående, magont eller kräkningar mm under skoltid. Även om man som förälder försöker vara snabbt på plats då ens barn inte mår bra, så är det trots allt så att man kanske inte kommer tillräckligt snabbt på plats om ens barn råkar ut för en Ketoacidos. Det är riktigt obehagligt för både drabbad och den/de som är i närheten om ketonerna inte sänks så snabbt som möjligt. Vet av erfarenhet hur det är.
Mvh
Moschi

Sv:Glukostest hos skolsköterskan? #142

• Jeanette
  • ( Användare )
  • Junior Boarder
  • Mamma till 17-årig kille (diabetesdebut april-08)
Hej!

Håller med Moschi!

Jag har själv jobbat som skolsköterska och vi gjorde så.
Hade även glucagonspruta vid behov.

Ju snabbare det går att häva, desto bättre:)
Mamma till 17-årig kille med diabetesdebut i april-08. Vi låg på US i Linköping.

Sv:Glukostest hos skolsköterskan? #366

• Skol Ssk
  • ( Användare )
  • Fresh Boarder
Jobbar som skolsköterska och vet att denna fråga har kommit upp nu och då.

Tyvärr så är målet med vår verksamhet (läs: i den kommun jag arbetar i ) att vara "Hälsoförebyggande".
Att ta urinstickor eller ha annan utrustning hör till vårdcentralen, samt att skolan inte har den ekonomi som detta skulle kräva. Speciellt inte nu i och med det ökade vaccinationsprogrammet.

Tråkigt tycker jag själv. Testet skulle som sagt ge många goda svar ...
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: Karin M
Sidan skapad på 0.24 sekunder