En hög konsumtion av omega-3 tycks mer än halvera risken för barndiabetes, visar ny forskning.
- Det här är klart intressant. Resultaten stöder de teser som finns om effekten hos omega-3, även om vi ännu inte har fått bevis, säger Johnny Ludvigsson, diabetesforskare och professor i barnmedicin vid Linköpings universitet.
De amerikanska forskarna har mellan åren 1994 och 2006 följt 1.770 barn i USA med förhöjd risk för typ 1-diabetes. Barnen bär antingen på anlag för sjukdomen eller har en förälder med typ 1-diabetes.
Från det att barnen fyllde ett år fick föräldrarna regelbundet svara på frågor om barnens kost. Forskarna beräknade sedan hur mycket av fettsyran omega-3 barnen fick i sig med maten. Bland de barn som fick i sig hög halt av fettsyran fanns hälften så många fall av typ 1-diabetes.
Forskarna tog dessutom blodprov på ytterligare 244 barn med förhöjd diabetesrisk. Halten av omega-3 mättes i cellväggarna på de röda blodkropparna. Det visade sig att de barn som hade hög koncentration av fettsyran hade 37 procent mindre risk att insjukna i sjukdomen.
- Resultaten är preliminära, och det är alldeles för tidigt att ge några nya kostrekommendationer. Vi behöver forska mer på sambandet mellan fettsyror och diabetes, säger Jill Norris, professor i preventiv medicin i Denver i USA. Hon är en av forskarna bakom studien, som publiceras i senaste numret av medicintidskriften Jama. Hennes resultat stärks av en tidigare norsk studie som visar att norska barn som fick fiskolja under sitt första levnadsår löper mindre risk att drabbas av diabetes.
Jill Norris har tillsammans med sina kolleger nyligen startat ny forskning där både gravida kvinnor och små barn i riskzonen får omega-3-tillskott för att se om det minskar risken för typ 1-diabetes.
Först när den studien är klar om fem tio år får vi säkra resultat.
Birgitta Strandvik, som är professor i barnmedicin vid Göteborgs universitet, har forskat på fettsyrorna omega-3 och den närbesläktade omega-6 och deras påverkan på kroppen.
- I dag får vi i oss mellan 15 och 30 gånger mer omega-6 än omega-3. Den här obalansen kan spela en roll i utvecklandet av diabetes, säger Birgitta Strandvik. Omega-3 har en kraftfull effekt på inflammationer medan fettsyran omega-6 tvärtom framkallar inflammationer. De båda fettsyrorna konkurrerar med varandra i kroppen. För att hålla dem i balans bör vi få i oss högst dubbelt så mycket omega-6 som omega-3.
Se hela artikeln i Dagens Nyheter >>
Hälsningar Diabit red, Sam Nordfeldt, barnläk, med dr, BUP-klin, US Linköping



