Font Size

Cpanel
Hem Öppet forum
Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

BRA BLODSOCKERMÄTARE ?????
(1 användare i forumet) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: BRA BLODSOCKERMÄTARE ?????

BRA BLODSOCKERMÄTARE ????? 25 mar 2009 14:39 #343

• Lundatösen
  • ( Användare )
  • Fresh Boarder
  • Diabetessköterska
Användarsynpunkter efterlyses!!!
Jag sitter med som representant för barn och ungdomar i upphandling av hjälpmedel för Östergötlands Läns Landsting och uppskattar mycket om ni som använder blodsockermätare, blodteststickor, provtagare och injektionskanyler kommer med praktiska och vardagliga synpunkter.
Det är mycket viktigt att dessa hjälpmedel passar alla olika användare i olika situationer i livet och är säkra.
De måste vara bra att använda och vi behöver därför göra bra kravspecifikationer.
Dessutom är det en stor utgift för skattebetalarna som bör användas väl.

Förväntansfull på era svar

Ann-Marie Sandström, barndiab.sjuksköterska, barnmottagningen i Linköping
Barndiabetessjuksköterska
Barn- och ungdomssjukhuset
Universitetssjukhuset
Linköping

BRA BLODSOCKERMÄTARE ????? 12 apr 2009 13:53 #362

• Mamma Åza
  • ( Användare )
  • Junior Boarder
  • Förälder till barn med diabetes
När min dotter fick sin diabetes så hade vi först fristyle på både BLS-mätare & "stickare"

Sen förra sommaren så använder vi :
* ARKRAY blodsockermätare
(Den kräver otroligt liten blodmängd)

* Vitrex "stickare" (sen sin man sticker hål med)

Hon gillar dessa mycket bättre. Men jag vet inte hur många det är som använder just dessa.

Hoppas att det hjälper dig lite.

MVH
Alva (född 2003) fick sin diabetes konstaterad sommaren 2006. Hon har utöver det gluten & ska ta det försiktigt med Mjölk & Ägg. Dock äter hon lite av det!

BRA BLODSOCKERMÄTARE ????? 12 maj 2009 22:04 #412

• Moschi
  • ( Besökare )
Hej!

Min dotter har accu-chec compact, det är den bästa blodsockermätaren hon och vi föräldrar har handskats med, vi har provat flera men ingen är lika bra.
Den har ju en trumma med 17 stickor i, så hon slipper hålla på med stickorna en o en o sticka in den i mätaren. Den har även ett jättebra datorprogram till så man kan kolla värdena på. KANONBRA!!!!

Mvh
Moschi

BRA BLODSOCKERMÄTARE ????? 01 jun 2012 16:39 #1054

• Marie Fahlin
  • ( Användare )
  • Fresh Boarder
Hej!

Jag har själv diabetes sedan 25 år och en 12-årig dotter med diabetes. Är väldigt intresserad av att det finns bra produkter på den svenska marknaden. Vi bor i Stockholm och har har det försvunnit bra produkter periodvis.

Jag tycker de viktigaste när det gäller blodsockermätare är att de är små och lätta att ta med. De ska naturligtvis ha bra noggrannhet och kräva lite blod.

Min dotter använder Freestyle Lite , den uppfyller allt detta OCH har dessutom en mycket bra lampa som går att använda när man ska ta blodprov i mörker. Jag använder lampan nästan varje morgon då jag tar blodbrov på henne.

Själv använder jag Aviva Nano. Den är också liten och smidig, jag tycker testremsorna är bättre - lite större och fastnar inte i varandra så mycket. Men den har ingen lampa.

Vi använder båda samma blodprovstagare, vi har suttit och stuckit oss i fingrarna och jämfört innan vi valde. Accuchek Softclix (eller Accuchek Multiclix, samma typ av nål) tycker jag gör minst ont när man tar blodprov. Det finns blodprovstagare som känns som man hackar i fingret med en synål också..

Det är jättetråkigt med de nya nålarna (pennkanylerna) som lämnas ut i Stockholm numera istället BD:s som kändes som kvalitet.

Lycka till hälsar Marie Fahlin

BRA BLODSOCKERMÄTARE ????? 03 jun 2012 22:23 #1061

• YaHilweh
  • ( Användare )
  • Moderator
  • Ung vuxen
Jag använder mig av Accu-chek Mobile den enda mätaren som verkligen gör att jag tar de blodsocker jag behöver. 50 stickor och 6 nålar till fingret i en och samma. Blir inget skräp och allt sitter ihop.
I like to play with my imaginary friends!
  • Sida:
  • 1
Moderatorer: Sam
Sidan skapad på 0.24 sekunder