Nyckelord

Kolhydrater och Insulin. Vilsen. Hjälp.

• veomi
  • Trådskapare

veomi skapade ämnet Kolhydrater och Insulin. Vilsen. Hjälp.

Hej!

Jag har haft diabetes sedan 92. Har alltid (vad jag kan minnas iaf) fått uppskrivet av min läkare, hur mycket enheter humalog jag ska ta till vilken måltid på dagen. Hur mycket jag ska ta om bs ligger högt o.sv.

Men nu sedan jag är på diabmott för vuxna, så frågar de bara "hur mycket insulin tar du"? och de kanske kan höja eller sänka insulindoserna..det får jag hjälp med. Men.
Får ingen koll på bs längre. Hört att de ska vara lättare om man tar insulin per kolhydrater/gram.

Så skulle jättegärna vilja veta / få lite hjälp. Ska givetvis fråga min läkare / ssk. Men vore kul att få ett humm innan nästa läkarbesök iaf :)

Så jag tar då t.ex 42 enheter inslun (lantus x2 och så humalog till maten x3 mål per dag, och så om de ligger högt)
Ska jag då ta 1 enhet insulin per 11 gram kolhydrater? Är det rätt eller är jag helt ute och cyklar? :whistle:

Välkommen! Logga in eller Skapa ett konto för att svara på ämnet.

kerra svarade på ämnet Svar: Kolhydrater och Insulin. Vilsen. Hjälp.

Hej! Du är inte ute och cyklar! 500/42 blir ca 12, alltså en enhet per 12 g kolhydrater. Man är ofta okänsligare för insulin på morgonen och då går det åt mer insulin till det man äter. Man kan räkna med 350/dygnsdosen som morgon-insulinkvot. Du kan läsa mer om 500-regeln under matfliken här på diabit och även om 100-regeln under insulinfliken. Lycka till! Kerstin dietist

Kerstin Ramfelt
Leg. Dietist
Dietistmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
Jönköping

• Weidby

Weidby svarade på ämnet Svar: Kolhydrater och Insulin. Vilsen. Hjälp.

Jag tycker att du skall kontakta din diabetessköterska och dietist ,gärna ha ett gemensamt besök. De kan tillsammans ge dig råd om något som vi kallar 500 och 100 regeln. Lycka till. Britt-Marie

Moderatorer: samlenhakerraniljo