Nyckelord

LCHF och små barn

• TY
  • Trådskapare

TY skapade ämnet LCHF och små barn

Hej!

Jag har en son som snart fyller fyra år och har haft diabetes i ett år.

Min son äter en mkt kolhydratrik kost, mkt pasta, ris och frukt.
Sjukvården och min dietist menar på att han behöver den mängd kolhydrater han äter; mellan 120 till 200 kh per dag. Dock har vi svårt att hålla hans värden jämna, vilket jag förstått är vanligt på så små barn. Hur som helst, på olika siter och bloggar kan man läsa mkt om lchf och diabetes som istället menar att man ska dra ned på kolhydraterna; vilket inte stämmer med de rekommendationer jag får. Vad är er syn?

Tack på förhand

Välkommen! Logga in eller Skapa ett konto för att svara på ämnet.

kerra svarade på ämnet LCHF och små barn

Hej!
Jag förstår om det är svårt att hålla jämnt blodsocker på en fyraåring! Det är ju sant att stora portioner kolhydrater kan vara en utmaning och ibland orsaka högt och svängigt blodsocker. Det har ju, som du säkert vet, betydelse vilken typ av kolhydrater det handlar om. Kolhydrater som är lättnedbrutna i mag-tarmsystemet höjer ju blodsockret mer och snabbare än de mer komplexa. LCHF kan vara gynnsamt vid typ 2-diabetes och en viss reduktion i kolhydratintaget för personer med typ 1-diabetes kan också vara bra för blodsockret. Det är dock viktigt att man ersätter med fett och protein hos växande individer så att inte energiintaget blir för lågt. Det verkar också finnas en gräns som kanske är individuell för hur lite kolhydrater man kan äta utan att bilda ketoner. Det är viktigt att hålla koll på detta då läget kan bli allvarligt om ketonerna blir för många och ph-värdet i kroppen sjunker. Så om ni minskar på kolhydratintaget är det viktigt att hålla koll på ketonerna! Jag också läst att mer än 60 g kolhydrater i en och samma måltid kan bli problematiskt för många och orsaka högt blodsocker. Testa gärna att lägga till lite fett i måltiderna t ex i form av nötter/mandel till filen/frukten, oljedressing/flytande margarin på grönsakerna och kanske ägg till frukosten och se vilken effekt det har på blodsockret.
När det gäller bloggar mm kan det ibland vara lite oklart om de vänder sig till personer med typ1- eller typ 2-diabetes, vuxna eller barn.

Lycka till!

Kerstin Ramfelt, dietist

Kerstin Ramfelt
Leg. Dietist
Dietistmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
Jönköping

• TY
  • Trådskapare

TY svarade på ämnet LCHF och små barn

Hej! Sidorna jag läste på var tydliga med att det gällde diabets typ 1. Tex kostdoktorns sida. Hur skulle din rekommendation se ut över kostsammansättningen kolhydrater, fett och protein för en fyraåring? Vad ser du är dagsbehovet?
Mvh

Hej!

Den stora genomgång man gjorde för några år sedan om vad som är bra mat att rekommendera för den som har diabetes visade på att kosten kan se ut på flera olika sätt vad gäller fördelning av de energigivande näringsämnena. För en fyraåring som behöver ca 1260 kcal/dag innebär det att maten kan innehålla mellan ca 95 och 190 g kolhydrater/dag, 47- < 63 g fett/dag och 35-56 g protein/dag. Meningen är dock inte att man ska räkna exakt på detta dagligen. Viktigast är att din son växer och mår bra och får i sig den energi, vitaminer och mineraler han behöver och att blodsockret ligger så pass jämnt att han mår väl och att han inte har ketoner.
Hälsningar
Kerstin Ramfelt

Kerstin Ramfelt
Leg. Dietist
Dietistmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
Jönköping

• TY
  • Trådskapare

Hej!
Tack för svar. Det låter som en intressant undersökning som jag gärna skulle vilja läsa mer om. Var hittar jag den?
Mvh

Här kan du läsa mer om denna rapport: www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Mat-vid-diabetes/

Hälsningar

Kerstin

Kerstin Ramfelt
Leg. Dietist
Dietistmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
Jönköping

• TY
  • Trådskapare

Hej! Tack. I den studien så hänvisas till att många andra studier i ämnet pågår. Sutiden är från 2010. Har de andra studierna färdigställts och vilka är det i sådana fall? Mvh

Om du har frågor kring nyare studier skulle jag rekommendera dig att maila till kontaktpersonen på SBU (se mailadress till vänster på startsidan i förra länken).

Hälsningar

Kerstin Ramfelt

Kerstin Ramfelt
Leg. Dietist
Dietistmottagningen
Länssjukhuset Ryhov
Jönköping

Moderatorer: samlenhakerraniljo